Gazdaság,  Hírek

Miért akar egy milliárdos a Royal Mail-t megvenni? Az érdekes háttér

Április végén a 500 éves Royal Mail, az Egyesült Királyság nemzeti posta szolgáltatója, egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky irányítása alá kerül. Kretinsky, aki egy futballklub társtulajdonosa és jelentős befektető a brit élelmiszerkereskedelemben, szokatlan célpontot választott az általa megvásárolni kívánt intézményként. A Royal Mail története több mint 500 évre nyúlik vissza, és sok brit számára a mindennapi élet szerves részét képezi, hiszen sokan kedvelik a postásaikat, akik a házukhoz hozzák a leveleiket és csomagjaikat. Azonban az utóbbi években a Royal Mail nehézségekkel küzd: csökken a nyeresége, a piaci részesedése, és számos sztrájk miatt feszültségek alakultak ki a munkavállalókkal.

Kretinsky, akit a cseh Sfinkszként is emlegetnek titokzatos stílusa miatt, 49 éves és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér. Az üzletember életét a luxus jellemzi: Párizsban és Londonban él, eredetileg jogász, majd a európai energia piacokon szerzett vagyont. A Royal Mail megvásárlására tett próbálkozása azonban nem csak egy hagyományos befektetési lehetőség; sokan kérdőjelezik meg, hogy egy olaj- és gázipari milliárdos miért érdeklődik egy ilyen leépülő intézmény iránt.

A Royal Mail nemcsak a brit kultúra része, hanem jogi és szabályozási kötelezettségekkel is bír. A szolgáltatónak kötelezően biztosítania kell a levelek és csomagok kiszállítását heti hat napban, ami hátrányos helyzetbe hozza a versenytársakkal szemben. A közelmúltban a Royal Mail levélforgalma drámaian csökkent, például 2004-ben még 20 milliárd levelet küldtek, míg tavaly már csak 7 milliárd. A cég a következő hónapokban 10,5 millió font bírságot kapott, mert nem tudta teljesíteni a szolgáltatási célkitűzéseit.

Kretinsky célja, hogy a Royal Mail-t versenyképesebbé tegye, és az európai logisztikai piacon is megerősítse a céget. A Royal Mail anyavállalata, az International Distribution Services (IDS) 27,5%-os részesedését szerezte meg. A cseh üzletember tervei között szerepel, hogy egy olyan paneleurópai konglomerátumot építsen, amelynek három pillére az energia, a kiskereskedelem és a logisztika. A Royal Mail-t a logisztikai ágazat sarokkövének tekinti, amely lehetővé teszi számára, hogy szembe szálljon a DPD-vel, a Deutsche Post DHL-lel és az Amazonnal.

A Royal Mail jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy a cég megküzdjön a versenytársakkal, és fenntartja a jogi kötelezettségeit, miközben próbálja csökkenteni a működési költségeit. Kretinsky azt ígérte, hogy tiszteletben tartja a szolgáltatási kötelezettségeket, de a feltételeik változtatását is szeretné elérni, hogy a cég gazdaságilag fenntarthatóbb legyen. Az Ofcom, a brit szabályozó hatóság, már vizsgálja az univerzális szolgáltatási kötelezettség (USO) átalakítását, amely lehetőséget adhat a Royal Mail számára, hogy pénzügyi szempontból kedvezőbb helyzetbe kerüljön.

A Royal Mail konkurensei, mint például az Amazon, jelentős előnyben vannak, mivel sokkal rugalmasabb üzleti modellekkel rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a legjövedelmezőbb szegmensekre összpontosítsanak. Kretinsky célja, hogy a Royal Mail-t a GLS, a cég által birtokolt európai csomagszolgáltató tapasztalataival erősítse, amely az utóbbi években profitálni tudott. Az elemzők szerint a Royal Mail-nak sürgősen szüksége van a technológiai fejlesztésekre és a logisztikai infrastruktúra korszerűsítésére ahhoz, hogy versenyképes maradhasson.

Az üzletember, aki a cseh gazdaság egyik kiemelkedő alakja, vállalta, hogy a Royal Mail-t egyesíti a GLS-sel, ahelyett, hogy kettéosztaná a céget, mint ahogyan azt egyes kritikusok feltételezték. A cég jövője szempontjából fontos, hogy a munkavállalói szakszervezetek is támogassák a változásokat. Kretinsky már ígéretet tett arra, hogy megőrzi a cég nevét és központját az Egyesült Királyságban az elkövetkező öt évben, ezzel bizalmat építve a munkavállalók és a közvélemény részéről.

A Royal Mail jövője tehát nemcsak Kretinsky ambícióitól függ, hanem attól is, hogy milyen irányba fejlődik a logisztikai ipar. A cégnek sürgősen alkalmazkodnia kell a változó piaci körülményekhez, hogy megőrizhesse pozícióját az Egyesült Királyságban, és képes legyen megfelelni a modern idők kihívásainak. A cseh milliárdos tervei ambiciózusak, és bár a Royal Mail előtt számos kihívás áll, a potenciális növekedési lehetőségek is vonzóvá teszik ezt a történelmi intézményt a jövőben.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük