
A kameratechnológia, ami új dimenziót ad a fiatalokról szóló műsoroknak
A Netflix népszerű sorozata, az „Adolescence” lenyűgöző technikai újításaival és merész filmes megoldásaival hódította meg a közönséget, hiszen az első hónapjában több mint 120 millió ember nézte meg világszerte. A sorozat egyik korai jelenete egy rendőrségi razziát mutat be, amelyben a rendőrök hatalmas dörrenésekkel törik be az ajtót, majd hangos kiabálás közepette lépnek be a házba. Az események gyorsan követik egymást: a kamera egy sötét lépcsőn felfelé halad, miközben egy férfi a falhoz nyomakodva próbálja megadni magát, míg a háttérben egy nő a földre zuhan. Rövid időn belül egy 13 éves fiú letartóztatásra kerül, a család pedig kétségbeesetten kiabál a ház előtt. Az egész jelenet mindössze három perc alatt zajlik le, és mindezt egyetlen felvételben rögzítették.
Matthew Lewis, a sorozat operatőre egy nemrégiben adott interjúban elmondta, hogy ilyen típusú felvétel elkészítése öt évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna. Az „Adolescence” mind a négy, körülbelül egy órás epizódját egyetlen felvételben forgatták, amit a filmes szaknyelvben „oner”-ként emlegetnek. A kamera folyamatosan követi a szereplőket a pörgős jelenetekben, és váltogat a kézi és járműre szerelt felvételek között. A könnyű, önstabilizáló kamerák, amelyek képesek alkalmazkodni a drámai fényviszonyokhoz, forradalmasították a film- és televízióipart. Az „Adolescence” második epizódjának végén például a kamera a kocsiból való felvételt követően átkel az úton, majd átfedve a közeli utcákon, végül ismét a földszintre érkezik. A váltás a drón és az emberi operátor között alig észlelhető, mindössze egy apró remegés árulkodik róla, de ha nem figyelünk, ezek az átmenetek gyakorlatilag zökkenőmentesek.
A DJI Ronin 4D, egy kompakt, nagy felbontású kamera, amely több beépített érzékelővel rendelkezik a mozgás és a környezeti tárgyak viszonyának észlelésére, hozzájárult a technikai fejlődéshez. Az automatikus stabilizálás lehetővé teszi, hogy a felvételek simák és stabilak legyenek, aminek eredményeként a végtermék „fenomenális” – mondja Tim Palmer, tapasztalt filmes és a Boston University professzora. Palmer először kételkedett abban, hogy az „Adolescence” epizódjait valóban egyetlen felvételben rögzítették, de amint látta, már tudta, hogy ez így van.
Bár a hosszú, egy felvételes jelenetek nem új keletűek a mozivásznon, a technológiai fejlődés lehetővé tette, hogy a filmesek jobban kihasználják a lehetőségeiket. A 2015-ös „Victoria” című film, amely állítólag egyetlen felvételben készült, például hasonló kihívásokat jelentett, mint az „Adolescence”. Sturla Brandth Grøvlen, a film operatőre hangsúlyozta, hogy bár a technológia korlátozott volt, a rendező szándékosan remegő képet akart, hogy a nézők úgy érezzék, mintha háborús tudósítók felvételeit néznék.
A Ronin 4D a DJI elsődedikált filmes kamerája, ami jelentős stabilizálási technológiával rendelkezik, és vezeték nélküli kapcsolatot biztosít a felvételek monitorozásához. Az operátorok számára a felvételi lehetőségek széles választéka válik elérhetővé, és a könnyű, ergonomikus kamerák megjelenése javíthatja a filmek és sorozatok minőségét. Booker T Mattison, a Georgiai Egyetem filmes oktatója szerint a kamerák perspektívája közvetlenül befolyásolja a történetmesélés dinamikáját.
Mindazonáltal a filmes szakemberek figyelmeztetnek arra, hogy a hosszú, egy felvételes jelenetek iránti túlzott vonzalom könnyen gimmickcé válhat, amely a jó történet mesélés rovására mehet. A nézők érdeklődésének fenntartása érdekében a tartalomnak továbbra is izgalmasnak és magával ragadónak kell lennie. Az „Adolescence” sikere nem csupán a technikai újításoknak köszönhető, hanem a jól megírt történeteknek és a karakterek hitelességének is. Ahogy Palmer is megjegyzi, a nézőket nem a technikai bravúrok vonzzák, hanem a jó filmes tartalom.

