
A milliárdos érdeklődése: Miért akarja megvenni a Royal Mailt?
Április végén történelmi változásokat hoz a Royal Mail életében, amely immár egy cseh milliárdos irányítása alá kerül. Daniel Kretinsky, aki a nemzetközi olaj- és gázpiacon szerzett hírnevet, a brit posta új tulajdonosa lesz. De miért érdeklik őt ennyire a Royal Mail sorsának alakulása, amikor a cég a közelmúltban számos nehézséggel küzdött? Kretinsky, akit a cseh Szfinxnek is neveznek titokzatos stílusa miatt, 49 éves és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér. Az üzletember, aki már régóta a brit szupermarketekben is jelentős befektető, eddig is megmutatta, hogy képes a kihívásokkal szembenézni.
Royal Mail több mint 500 éve működik, és sok brit életének szerves része. A cég egykoron nemzeti kincsnek számított, azonban az utóbbi években jelentős problémákkal nézett szembe. A levélküldési piac folyamatosan zsugorodik, a 2004-es csúcsévet követően, amikor 20 milliárd levelet küldtek el, ez a szám tavalyra már 7 milliárdra csökkent. A Royal Mail a közelmúltban 10,5 millió font bírságot kapott az Ofcom-tól, amiért nem tudta teljesíteni a levélküldési célokat. A cég piaci részesedése is csökkent, mivel a DPD, DHL, Amazon és Evri új versenytársak megjelentek a piacon, és egyre nagyobb részesedést szereznek a profitábilis csomagküldési üzletágban.
2012-ben a Royal Mail-t leválasztották a Post Office-ról, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Az első napon a részvények ára 38%-kal emelkedett, ami azóta is vitákat generált a cég olcsó eladása miatt. Kretinsky áprilisi ajánlata 3,6 milliárd font volt, ami 63%-kal magasabb, mint az előző ár, de még mindig nem haladta meg a privatizációs árat. A cég vezetése szerint a Royal Mail nehezen tudja növelni bevételeit, mivel a költségek folyamatosan emelkednek.
A legnagyobb kihívás, amellyel a Royal Mail szembesül, a törvényi és szabályozási kötelezettségek betartása. A cégnek a “univerzális szolgáltatási kötelezettség” (USO) értelmében minden címzettnek heti hat napon keresztül kell leveleket és heti öt napon csomagokat kézbesítenie, ami megnehezíti a versenytársakkal való összehasonlítást. Kretinsky azonban tervekkel érkezett, és arra törekszik, hogy a Royal Mail-t a logisztikai üzletág alapkövévé tegye, amely versenyezni tud a nagyobb cégekkel, mint például a Deutsche Post DHL és az Amazon.
Kretinsky célja, hogy a Royal Mail-t versenyképesebbé tegye, és az üzletágban való növekedést elérje. Az Ofcom jelenleg is felülvizsgálja az USO-t, és a Royal Mail reméli, hogy a levélküldési követelmények mérséklésére kerül sor, ami évente 300 millió font megtakarítást jelenthetne a cégnek. Kretinsky megerősítette, hogy tiszteletben tartja az USO-t, de a feltételeinek módosítását is támogatja.
A cég jövője szempontjából fontos, hogy a Royal Mail képes legyen újra nyereségessé válni. A cseh milliárdos egy másik cég, a GLS, európai csomagküldő vállalat profitját is megcélozza, amely tavaly 320 millió font nyereséget termelt, míg a Royal Mail 348 millió font veszteséget könyvelt el. Kretinsky elmondta, hogy a GLS tapasztalatait szeretné hasznosítani a Royal Mail működésében, hogy a brit posta versenyképesebbé váljon.
A szakszervezetek aggályait is figyelembe kell venni, mivel a Communication Workers Union (CWU) kezdetben ellenezte Kretinsky vásárlási szándékát. A tárgyalások során azonban a szakszervezet képviselői időkorlátos kötelezettségvállalásokat biztosítottak, például a nyugdíjak védelmét, a kötelező elbocsátások tilalmát, valamint a cég működési részének eladásának és felosztásának megakadályozását.
Kretinsky tervei között szerepel a Royal Mail márkájának megtartása, valamint a központ és az adórezidencia brit földön tartása az elkövetkező öt évben. A cég jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy a Royal Mail képes legyen reagálni a piaci igényekre, és a technológiai fejlesztések révén a csomagküldő üzletágat is növelni tudja.
A Royal Mail új kihívások elé néz, de Kretinsky érkezése új reményeket hozhat a cég számára. A tranzakció végső formálása után a fogyasztók is tapasztalni fogják a változásokat, például a másodosztályú kézbesítések gyakoriságának csökkenését és új Royal Mail zárak megjelenését a közösségekben.

