Gazdaság,  Tech

Tesla akkumulátorgyártó részvényei szárnyalnak hongkongi tőzsdei debütáláskor

A világ legnagyobb elektromos jármű akkumulátor gyártója, a Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL) jelentős sikert könyvelhetett el a hongkongi tőzsdén való első napján, ahol a legnagyobb nyilvános részvénykibocsátást (IPO) hajtotta végre az idei évben. A kínai cég, amely a világ összes elektromos jármű akkumulátorának több mint egyharmadát gyártja, olyan nagy autógyártókat lát el, mint a Tesla, a Volkswagen és a Toyota. A cég részvényeinek jegyzése különös figyelmet kapott, hiszen az Egyesült Államok és Kína közötti vámháború jelentős hatással van a globális kereskedelmi rendszerre, és különösen a járműgyártókat érinti hátrányosan.

A közelmúltban a Pentagon felvette a CATL-t azon vállalatok listájára, amelyek a kínai hadsereggel állnak kapcsolatban. A cég azonban ezt tagadja, és azt állítja, hogy a lista készítésekor hiba történt. Az IPO során a CATL közel 35,7 milliárd hongkongi dollárt (4,55 milliárd amerikai dollár) gyűjtött össze, a részvények árfolyama pedig akár 18%-kal is emelkedett. Neil Beveridge, a Bernstein ázsiai kutatási részlegének vezetője elmondta, hogy a részvény teljesítménye rendkívül jónak bizonyult, különösen figyelembe véve a kibocsátás méretét, ami kulcsfontosságú lehet Hongkong számára.

A CATL már korábban is jegyzett a kínai Shenzhen tőzsdén, ahol értéke meghaladja az egy trillion jüant (138,7 milliárd amerikai dollár). A vállalat erősen támaszkodik a kínai piacra, amely a cég bevételének közel 70%-át adja. Az Egyesült Államokba irányuló viszonylag alacsony értékesítések miatt a cég védve van Donald Trump kereskedelmi politikájától. Beveridge szerint a vámok közvetlen hatásai csak korlátozottan érintik a céget.

A CATL-t 2011-ben alapították a kelet-kínai Ningde városában, és a cég gyors növekedést mutatott az elektromos járművek iparának fellendülése miatt. Jelenleg több mint 100 000 munkavállalót foglalkoztat, és világszerte 13 gyártóüzeme van. A cég jelenleg második európai gyárát építi Magyarországon, miután 2023 elején megnyitotta üzemét Németországban. Decemberben bejelentette, hogy együttműködik a Chrysler anyavállalatával, a Stellantisszal, hogy Spanyolországban egy 4,3 milliárd dolláros akkumulátorüzemet építsenek, amely a jövő év végén kezdheti meg működését.

A vállalat jelentős összegeket fektet be új technológiákba, hat kutatás-fejlesztési központot üzemeltet világszerte. Tim Buckley, az ausztrál Climate Energy Finance független agytröszt alapítója szerint a CATL-től érkező innovációk elképesztőek, különösen a gyors töltési megoldások terén. A cég nemrégiben bemutatott egy új akkumulátort, amely öt perc alatt képes 323 mérföld (520 kilométer) töltésére. A CATL jelentős beszállítója Elon Musk Tesla gyártójának, lithium-vas-foszfát akkumulátorokat szállít a sanghaji gyárába.

Ugyanakkor az Egyesült Államok törvényhozói aggodalmukat fejezték ki a kínai vállalat körüli lehetséges nemzetbiztonsági kockázatok miatt. Áprilisban a Képviselőház Kínával foglalkozó bizottságának elnöke levelet írt a JPMorgan és a Bank of America vezérigazgatóinak, kérve őket, hogy vonják vissza a CATL hongkongi részvénykibocsátásával kapcsolatos munkáját. Buckley véleménye szerint az Egyesült Államoknak együtt kellene működnie Kínával a megújuló energia fejlesztésében, mivel jelenleg a legjobb technológiákat elutasítják a tiszta energia területén.

A közelmúltban a Fehér Ház bejelentette, hogy átalakítja a fejlett chip értékesítésére vonatkozó szabályokat, ami újabb lehetőségeket nyithat meg a technológiai együttműködés terén. A CATL növekedése és innovációi jelentős hatással lehetnek a globális elektromos jármű piacon, és a cég jövőbeli tervei továbbra is a figyelem középpontjában állnak.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3d4k1derzgo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük