Gazdaság,  Hírek

Vonatvezetői életkorhatár 18 évre csökkentve

Az Egyesült Királyságban a fiatalok számára jelentős változást hozott a vasúti szektor, miután a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20-ról 18 évre csökkentik. Ezzel a lépéssel a céljaik között szerepel a vonatvezetői hiányosságok kezelése, amely már hosszú ideje problémát jelent a brit vasúti szolgáltatások számára. A közlekedési minisztérium felmérése szerint a vasúti szolgáltatások gyakran szenvednek a vezetők hiánya miatt, és a helyzet várhatóan tovább romlik, mivel egyre több tapasztalt vezető nyugdíjba vonul, miközben a vállalatok nehezen találják meg az új munkavállalókat. Heidi Alexander közlekedési miniszter a változást „merész lépésnek” nevezte, amely a vonatjáratok szolgáltatásainak javítását és több ezer új munkahely megnyitását célozza.

A szakszervezet, az Aslef, üdvözölte a döntést, mondván, hogy ez új lehetőségeket teremt a középiskolát vagy főiskolát végzett fiatalok számára. Az 22 éves vonatvezető, Charlie Eric Potts, aki Nottinghamshire-ből származik, elmondta, hogy már 18 évesen szeretett volna jelentkezni a vonatvezetői pozícióra, de várnia kellett. Apja szintén vonatvezető, és mindig is beszélt az iparágról, valamint a munkája iránti szenvedélyéről. Charlie úgy véli, hogy a minimális életkor csökkentése lehetőséget ad a fiataloknak, akik egyértelműen képesek ellátni a feladatokat, hogy belépjenek az iparágba, és ezáltal a munkaerőpiac fiatalabbá és sokszínűbbé válhat.

A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács (RSSB) kutatásai azt mutatták, hogy a 18 éves fiatalok biztonságosan képesek vonatot vezetni. Az Egyesült Királyságban több vonatüzemeltető cég is a „pihenőnapos munkavégzésre” támaszkodik, amely során a vezetők önként vállalnak plusz műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások fenntartása érdekében. Azonban a szolgáltatások megszakadása okozhat problémákat az utasok utazásai során, ha nem áll rendelkezésre elegendő számú önkéntes vagy ha a vezetők betegség miatt nem tudnak dolgozni. A Közlekedési Minisztérium szerint a vonatok előtti éjszakai lemondások 87%-a vezetőhiányra vezethető vissza.

A brit vonatvezetők átlagéletkora 48 év, és várhatóan 2029-ig a jelenlegi állomány 30%-a eléri a nyugdíjkorhatárt. Ezen kívül a női vonatvezetők aránya kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbségekhez tartozók aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, úgy véli, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőséget jelent a fiatalok számára”. Hangsúlyozta, hogy a változás szélesíti a jelöltek körét, és számos lehetőséget kínál a vasúti iparban, amelyeket a fiatalok kihasználhatnak.

A vonatvezetők bérért és munkakörülményekért folytatott sztrájkjai 2022 júliusától 2024 szeptemberéig széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, egészen addig, amíg a szakszervezeti tagokkal végül megállapodás nem született. A kormány és az Aslef nem erősítette meg, hogy a vonatvezetők átlagos bére milyen mértékben emelkedik a béremelések után. A Rail Delivery Group szerint 2023-ban az átlagos éves bér 60,055 font volt, és a BBC becslése szerint a jövő évi átlagbér körülbelül 69,000 fontra emelkedik. A Közlekedési Minisztérium elmondta, hogy a bérek a különböző vonatüzemeltető cégek között változóak, de az átlagos kezdő bér 30,000 font körüli, amely fokozatosan emelkedik a tapasztalatok növekedésével.

A Közlekedési Minisztérium úgy véli, hogy az új munkahelyek és gyakornoki pozíciók már decembertől elérhetővé válhatnak a 18 évesek számára. A tavalyi évben a korábbi konzervatív kormány által végzett konzultáció a minimális életkor csökkentéséről „többségi támogatást kapott az iparág minden szegmenséből”. Alexander hozzátette, hogy a munkahelyek beindítása és a fiatalok munkaerőpiacra való belépése kulcsfontosságú a gazdaság fellendítése szempontjából. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára elmondta, hogy az ipar jelenleg lemarad a fiatalok bevonzásában, akik nem várják meg, hogy betöltsék a 20. életévüket, mielőtt karriert keresnek. Az új politika várhatóan növeli a sokszínűséget a vezetőfülkében, és ösztönzi a fiatalokat, hogy vállalják a vonatvezetői szerepet. Az Egyesült Királyság mellett Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is csökkentették a vonatvezetők minimális életkorát, míg Londonban 2007 óta a metró vonatvezetői gyakornoki programja is elérhető a 18 évesek számára.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cx2w2prj470o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük