Gazdaság,  Hírek

Környezetvédelmi szakértők bírálják a Tata átalakításának kezelését

A brit klímaváltozással foglalkozó tanácsadók kritikát fogalmaztak meg a Port Talbot-i acélgyár zöldebbé alakításának kezelésével kapcsolatban, amely jelentős munkahelyi veszteségeket eredményezett. Az ipari szakértők hangsúlyozták, hogy a kormány minisztereinek jobban kellett volna előre tervezniük, és biztosítaniuk, hogy a helyi közösségek számára elérhető legyen más zöld munkahelyek. Az Éghajlatváltozási Bizottság (CCC) legújabb ajánlásában arra figyelmeztetett, hogy Walesnek hogyan kell elérnie a nettó nullát – ezzel párhuzamosan pedig egyre nagyobb hangsúlyt fektettek az elektromos járművek, hőszivattyúk és faültetések népszerűsítésére.

A walesi és brit kormányok közös munkájáról számoltak be, amelynek célja „egy erős jövőkép” kidolgozása a régió számára, valamint a „tiszta energia szuperhatalom küldetésének” megvalósítása. A Tata Port Talbot-i acélművében 2024-ben a fúvókemencék bezárása következtében több mint 2000 munkahely szűnt meg. Ez a lépés véget vetett a tradicionális acélgyártásnak a helyszínen, mivel a vállalat naponta több mint 1 millió font veszteséget könyvelt el. A brit kormány 500 millió fontos támogatást nyújtott a vállalatnak, amely most 1,25 milliárd fontot fektet be egy új elektromos ívkohó építésébe, amely 2027-re készül el. Ez a létesítmény új acéltermékeket fog gyártani újrahasznosított fémhulladékból, azonban a működéséhez sokkal kevesebb munkavállalóra lesz szükség.

A változások drámai hatással lesznek a Walesből származó üvegházhatású gázok közvetlen kibocsátására. A fúvókemencék folyamatosan szénnel voltak táplálva, és a bezárásuk több mint 50%-kal csökkentette Wales ipari kibocsátását 2022 óta – állítja a CCC. A környezetvédők figyelmeztettek, hogy a Port Talbot-i helyzet károsíthatja a közvélemény klímavédelmi támogatottságát, ha az a munkahelyek elvesztésével és a nehézipar visszaszorításával jár. A bizottság jelentésében hangsúlyozta, hogy „fontos tanulságokat kell levonni”, és a walesi és brit kormányoknak jobban fel kellett volna készülniük a helyzetre. Az acélipar előtt álló kihívások már évek óta ismertek, és mivel ez a helyszín kulcsszerepet játszik a helyi gazdaságban, szükség lett volna egy proaktív és határozott átmeneti terv kidolgozására.

A brit kormánynak lépéseket kellett volna tennie az ipari villamosenergia-árak versenyképességének növelése érdekében, és „korai és együttműködő” tárgyalásokat kellett volna kezdeményeznie a gyár tulajdonosai, a munkavállalók és a közösség között. A walesi kormány biztosíthatta volna, hogy a megfelelő képzési és átképzési programok már a bezárás előtt rendelkezésre álljanak, és kidolgozhatta volna a helyi ipari stratégiát, amely támogatta volna az alternatív munkahelyeket a fűtési szolgáltatások és a lebegő tengeri szélenergia terén.

A bizottság szerint Port Talbot tapasztalatait most fel lehet használni „más stratégiailag és helyileg jelentős, kibocsátás-intenzív iparágak dekarbonizálására” – példaként említve Pembroke olajfinomítóit. Shaun Spencer, egy volt acélgyári munkás, aki most elektromérnökök képzésével foglalkozik, egyetértett a bizottság megállapításaival, és figyelmeztetett, hogy a „keserűség és neheztelés” érzése nagyon erős a volt kollégái körében. Hozzátette, hogy az ilyen megközelítés káros hatással volt a „nettó nulla” támogatására és a brit és walesi kormányokkal kapcsolatos véleményekre, különösen ebben a régióban.

Emma Pinchbeck, a CCC vezérigazgatója elmondta a BBC híradójának, hogy ami Port Talbotban történt, az „előrelátható és megelőzhető” volt, és nem volt a legjobb példa a zöld átmenetre. Wales, hasonlóan az Egyesült Királysághoz, jogilag kötelező nettó nulla célt tűzött ki, ami azt jelenti, hogy 2050-re nem szabad újabb üvegházhatású gázokat kibocsátania. A CCC független tanácsot ad arról, hogy mennyi kibocsátás engedélyezett öt éves időszakokban, amelyeket „szén-dioxid költségveteteknek” neveznek, és arról, hogy az egyes brit nemzetek hogyan érhetik el ezt.

A legújabb jelentés a 2031-2035 közötti időszakra vonatkozóan ajánl egy 73%-os csökkentést az éves átlagos kibocsátásban a 1990-es évhez képest. A kibocsátás eddig 37%-kal csökkent, és Wales teljesítette az első szén-dioxid költségvetését 2016-2020 között, elsősorban az elektromos energia előállításának átalakítása révén – például a legutolsó, működő szénalapú erőmű, az Aberthaw bezárásával a Vale of Glamorgan régióban. A jövőbeni csökkentések nagymértékben fognak függeni attól, hogy mindannyian milyen döntéseket hozunk a mindennapi életünkről.

A CCC 16 „prioritásként kezelt” ajánlást fogalmazott meg azonnali cselekvésre. Ezek között szerepel az emberek támogatása abban, hogy jobban szigeteljék otthonaikat, alacsony szén-dioxid-kibocsátású fűtési rendszereket telepítsenek, elektromos járműveket vezessenek, vagy válasszák a tömegközlekedést. A bizottság szerint 2033-ra – mindössze nyolc év múlva – a walesi utakon közlekedő autók és furgonok egyharmadának elektromosnak kell lennie, míg a meglévő otthonok közel egynegyedének hőszivattyúra vagy hasonló technológiára van szüksége.

A bizottság azt is hangsúlyozta, hogy a walesi kormánynak támogatnia kell a gazdálkodókat és a vidéki közösségeket, hogy „megváltoztassák jövedelmüket” az állattenyésztésről az erdők létrehozására és a lápok helyreállítására. A mezőgazdaság 2022-ben a harmadik legnagyobb kibocsátó szektor volt Walesben, a kibocsátás 16%-át képviselve. A jelentés előrejelzése szerint a szarvasmarhák és juhok száma 19%-kal csökkent a 2033-as évig, ami a mezőgazdasági politika változásainak és a hús- és tejfogyasztás csökkenésének is köszönhető.

A bizottság előrejelzései szerint a fás területek aránya Walesben 15%-ról 17%-ra emelkedik 2033-ra, és 2050-re 26%-ra nő. Az NFU Cymru mezőgazdasági szakszervezet elnöke, Aled Jones hangsúlyozta, hogy a walesi kormánynak „át kell gondolnia” és figyelembe kell vennie, hogy ez

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c79ezrvd9neo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük